شناسه خبر : 88903
سه شنبه 10 اسفند 1400 , 10:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارشی از آیین اختتامیه سرخ نگاران و حواشی آن/تصاویر

آیین اختتامیه دومین جشنواره بین المللی کتاب ایثار و شهادت تحت عنوان "سرخ نگاران"در تالار وحدت برگزار شد...

فاش نیوز- آیین اختتامیه دومین جشنواره بین المللی کتاب ایثار و شهادت تحت عنوان "سرخ نگاران" در نهم اسفند 1400، با تجلیل از آثار برتر حوزه نشر دفاع مقدس در تالار وحدت برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار ما، این مراسم که با حضور «امیرحسین قاضی زاده هاشمی» رئیس بنیادشهید و امور ایثارگران، «یاسر احمدوند» معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی، «عاملی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، خانواده معظم شهدا و اصحاب قلم و رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

 در این مراسم رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تبریک عید مبعث پیامبر رحمت و مهربانی اظهار داشت: در این ایام که در طلیعه و آستانه روز بزرگداشت شهدا قرار داریم و در حالی که روز شهید با روز جانباز تقریبا همزمان شده؛ طبیعتا برای حفظ یاد یادگاران دفاع مقدس؛ قرار است این روز را ویژه تر برگزار نماییم.

 وی در ادامه افزود: امسال نیز با معاونت فرهنگی آموزشی بنیاد، جشنواره سرخ نگاران برگزار شده و امیدواریم که هر سال شاهد افزایش سطح جشنواره باشیم تا منجر به ترویج فرهنگ کتاب نگاری و ارتقاء شاخص های کتاب و ارایه تعداد کتاب بیشتر در این جشنواره شود.

 ایشان همچنین تاکید کرد: خوشبختانه 10 درصد کتاب های چاپ شده دفاع مقدس، متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران است که در این رابطه از همراهی موسسات، دستگاه ها و شخصیت های فرهنگی و هنری کشور در عرصه آثار فرهنگی استقبال می کنیم و اینکه همه دستگاه ها خود را در این خصوص مسئول بدانند، بسیار خوشحال کننده است.

 قاضی زاده هاشمی این را هم گفت: در بین تولیدات، کتاب اهمیت زیادی دارد و جزء معدود آثاری است که متعلق به گذشته و آینده است. همانند کتاب های حافظ و مولانا که اگرچه امروز خودشان نیستند اما از کتاب هایشان یاد می کنیم و اینکه اندیشه و طرز فکر آنها چگونه بوده و با تاریخ و فلسفه کشورمان آشنا می شویم.

 وی در پایان صحبت های خود تاکید داشت: در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت، باید از روش های مختلف کمک گرفته شود و  کتاب های نوشته شده به تئاتر و فیلم و سریال تبدیل شود که منجر به اثرگذاری بیشتر در جامعه گردد که امیدواریم در سال های بعد شاهد رشد بیشتر این جشنواره باشیم.

 دکتر یاسر احمدوند، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نیز در مراسم اختتامیه سرخ نگاران اظهار داشت: در جشنواره سرخ نگاران که مبنای آن تکریم و تقدیر از نویسندگان فعال در حوزه ایثار و شهادت است، از دست اندرکاران این رویداد فرهنگی تشکر می کنم. توجه به شهدا قابل تقدیر است و باید از آن حمایت شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با تمام توان برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تلاش کند.

 گفتنی است در این مراسم از انتشارات سوره مهر، شهید کاظمی، صریر، راه یار، پیام آزادگان وشهید ابراهیم هادی تقدیر به عمل آمد و از نویسندگان برتر کتاب، در حوزه کتاب شعر کودک و بزرگسال، رمان و داستان، مستندسازی، نقد و پژوهش، هنر و گرافیک نیز تجلیل شد.

*****************************************

در محوطه بیرونی این تالار و در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از آثار هنرمندان تشکل های شاهد و ایثارگر برگزار شده بود که بیشتر رنگ و بوی حاج قاسم سلیمانی را داشت و آثار ارایه شده در نمایشگاه، برگرفته از این قهرمان ملی بود.
 

 ابتدای ورودی نمایشگاه، وصیت نامه شهیدی مزین شده به همراه شاخه گل سرخی که در قاب طلایی جای گرفته، به هر بازدیدکننده ای اهدا می شود.

 "حامد توسلی" مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری حامی نورعلوی، مدرس دانشگاه در رشته گرافیک و هنرهای اسلامی و خوشنویسی ست که با سابقه 28 ساله خود، به نمایشگاه سرخ نگاران آمده است. وی با خلق آثار زیبای خود در زمینه خط ثلث، نستعلیق، نثر و فعال در حوزه خط و نقاشی و سابقه نمایشگاه گروهی و انفرادی متعدد، درباره چگونگی حضور خود در این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه با رویکرد شهید حاج قاسم سلیمانی در موزه شهدا برپا شده و امروز که روز اختتامیه آن می باشد، به صورت زنده قابل مشاهده است.

 وی اقبال بازدیدکنندگان از این نمایشگاه را بسیار خوب توصیف کرده و متذکر شد: خط، رابطه مستقیمی با روح و روان انسان دارد و این باعث کشش و جذب مخاطب می شود و علت دیگر آن شاید باتوجه به استفاده بیشتر این هنر در نگارش آیات قرآنی، می توان گفت که نسبت به هنرهای دیگر، روح معنوی و روحانی بیشتری بر آن حاکم هست.

 "مریم صابری"مدرس نقاشی دیواری دانشگاه الزهرا(س) نیز که در خلوت خود، سعی دارد با رقص قلم بر روی بوم نقاشی، آخرین جزییات چهره حاج قاسم را به انتها برساند نیز معتقد است: امیدواریم با خلق این آثار، راه و بصیرت حاج قاسم را در جامعه منتشر نماییم چرا که تا زمانی که این بصیرت و دیدگاه باشد، مسلما دشمنان هیچگاه نمی توانند تعرضی به کشورمان داشته باشند.

 وی برپایی نمایشگاه هایی از این دست را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ما معتقدیم آنچه دیداری است، اثرگذاری بیشتری هم دارد. بنابراین نسل سوم، چهارم و حتی پنجم ما که ممکن است هنوز حاج قاسم را به خوبی نشناسند و فقط اسم ایشان را بدانند، شاید با نگاه هنرمندانه، بتوان حس کنجکاوی آنها را تحریک کرده و به دنبال آن شناخت، این شخصیت را در آنها زنده کرد و این انگیزه ای می شود که تفکر شهید سلیمانی بر کشورمان حاکم شود.

 این مدرس دانشگاه در پایان صحبت های خود خاطرنشان کرد: این دیدگاه را ما هنرمندان، باید به جامعه تزریق نماییم. معمولا نمایشگاه ها عامه پسند هستند، اما من به دانشجویانم این مطلب را گوشزد می کنم که شما باید ذایقه جامعه را عوض نمایید و اگر استقبال کم هست، شاید این ضعف ما هنرمندان است. اما خوشبختانه این نمایشگاه با توجه به محوریت فرهنگ ایثار و شهادت توانسته مخاطب خود را جذب کند و  استقبال از آن خوب است.


 "ابوالحسن صمدی شجاع" فرزند شهیدی است که برای بازدید از نمایشگاه آمده است. حال و هوای نمایشگاه که عطر و بوی شهادت دارد، ما را بر آن می دارد که از او در خصوص پدر شهیدش جویا شویم. او می گوید: خاطره زیادی از پدر ندارم فقط تصویری کمرنگ و مبهم. اما آنچه مادر و اطرافیانم از او برایم تعریف کرده اند، خاطره جالبی است که برایتان نقل می کنم. خانواده پدرم فامیلی "صمدی" دارند و تنها پدرم است که "صمدی شجاع" است و دلیل آن هم لقبی است که حضرت امام(ره) به ایشان داده اند.

 گویا ایشان برای انجام عملیاتی تنها می رفتند که در کمین دشمن می افتند، 21 نفر شهید و زخمی می شوند. او چندین پیکر و چندین زخمی را از تیررس دشمن به عقب می آورد و خودش با کلی مهمات و غنیمت از دشمن به تنهایی و به سلامت از مهلکه عبور می کند. این خبر که پخش می شود و حضرت امام (ره) از آن آگاه می شوند، این لقب "شجاع" را به ایشان می دهند و بعد هم به فامیلی ایشان اضافه می شود.
 وی از اینکه فرزند شهید است به خود می بالد و می گوید: شهدا متعلق به تمام ملت هستند و من هم افتخار می کنم و امیدوارم بتوانم یاد و راه ایشان را زنده نگه دارم.

پایان

 

گزارش از صنوبر محمدی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi